Enamike jaoks meist ei ole auto soetamine kiire poeskäik, vaid pikem ostuprotsess, mille käigus on vaja analüüsida, võrrelda ja taustauuringut teha. Seda enam kui tegu ei ole värskelt tehasest välja sõitnud autoga, vaid juba mitmeid kilomeetreid näinud kasutatud sõidukiga. Selleks, et teeksid otsuse, mida ei pea hiljem kahetsema, jagame teiega praktilisi näpunäiteid, kuidas edukalt kasutatud autot soetada.
- Alusta taustauuringust – Kui oled sobiliku sõiduki leidnud, siis esmalt kontrolli müüja tausta ning tee kindlaks kas autot müüb era- või juriidiline isik. Selleks on hea abimees Äriregister. Pea meeles, et juhul kui tulevikus peaks sõidukil mõni probleem ilmnema, millest müüja oli enne tehingu sõlmimist teadlik, siis eraisikutevahelisi vaidlusi lahendab vaid kohus. Lisaks sellele tee taustauuringut ka internetis ja sotsiaalmeedias, sest tänapäeval võib tihtipeale online’s oleva info abil koostada detailse profiili müüja kohta. Ettevõtete kohta saad kõige ülevaatlikuma info Krediidiinfo kodulehelt, Äriregistrist ning Maksu- ja tolliameti kodulehelt. Juhul kui sõiduk on pärit Eestist, siis võimalike avariide kohta saad infot Liikluskindlustuse Fondi avalehelt. Auto tehnilisi andmeid saad kontrollida vastava automargi esinduses sõiduki VIN-koodi ehk tehasetähise abil. Lisaks sellele saad kasulikku infot kui uurid erinevaid automüügiportaale ja võrdled analoogiliste müüdavate sõidukite pakkumisi Euroopa Liidus. Pea meeles, et müügiplatsil tehtud “eripakkumised” ei ole tavaliselt just kõige erilisemad….
- Kontrolli auto tehnilist korrasolekut – Olles sobiva sõiduki leidnud, on aeg teha võimalikult põhjalik kontroll ka sõiduki tehnilisele korrasolekule. Selleks lepi kokku maksimaalselt pikk proovisõidu aeg. Kindlaim on viia auto lähimasse sama margi esindusse või lasta mõnel asjatundjal autot kontrollida. Kontrolli tehes pööra kindlasti tähelepanu järgmistele olulistele komponentidele: sõiduki üldine seisukord, dokumendid, auto võimalik avariilisus, sõiduki kulumisaste ning mõõteriistade ja muude seadmete korrasolek. Pea meeles, et saaksid müüjalt kogu teabe auto tehnilise seisundi kohta ka kirjalikult, sest suusõnalisi ütlusi on hiljem väga keeruline tõestada.
- Suurim ohukoht on peidetud avariilisus – Paraku püüavad nii mõnedki automüüjad sõiduki avariilist ajalugu varjata. Selleks, et hiljem ebameeldivaid üllatusi vältida, kontrolli ka tihendite ääri, et leida võimalikke märke ülevärvimisest ning otsi plastdetailidelt pragusid – need võivad viidata paksule pahtlikorrale. Kui sõiduki armatuurlaud on kaetud nahaga, siis võib see viidata raskele avariile, mille tagajärgi on üritatud peita. Lisaks sellele veendu, et ka uste ja muude keredetalide vahed oleksid ühtlased.
- Ära usalda vaid teenindusraamatut – Haruldased ei ole ka juhtumid, kus auto teenindusraamat on võltsitud. Auto reaalse läbisõidu tõendamiseks tulevad abiks erinevad kuluarved. Näiteks teeninduse külastamise, remondi või vahetatud varuosade kohta.
- Ostu-müügileping sõlmi alati kirjalikult – Jälgi, et kahes eksemplaris koostatud lepingus oleks fikseeritud nii auto müüja nimi, hind, sõiduki andmed, lisavarustus ja seisukord kui ka läbisõidu näit. Lisaks tuleb lepingusse kirja panna kõik see, milles oled müüjaga suusõnaliselt kokku leppinud.
- Tasu ostu eest pangaülekandega – Sellisel juhul on kindel, et tehtud tehingust jääb jälg ning võimalike hilisemate vaidluste korral on tehingut palju lihtsam tõendada. Ühtlasi jälgi, kes on raha saaja ehk seda, kas lepingus kirjas olev isik ja müüja on ikka samad isikud. Ära unusta, et müüja kohustus on anda Sulle sõiduki ostu eest tasumist tõendav dokument.
Jälgides neid lihtsaid nippe, vähendad oluliselt kasutatud sõiduki soetamisel tekkivaid riske ning pea meeles, et mida põhjalikuma eeltöö teed, seda kindlam on, et Sa ei soeta põrsast kotis. Veel häid nõuandeid, kuidas soetada kasutatud sõidukit, saad maanteeameti, tarbijakaitseameti ja tolliameti koostöös valminud juhendist. Edukat ostlemist!